En kort genomgång av olika dieter och deras syfte

Olika dieter har olika syften. En del människor vill gå ner i vikt, andra kanske letar efter ett sätt att bli friskare, medan andra försöker hitta den diet som hjälper dem att leva längre.

Oavsett vilka mål du har finns det en diet för dig! Det finns många olika typer av dieter som kan hjälpa dig att nå dina mål med lätthet. I denna artikel idag kommer vi fördjupa oss kring ett par olika dieter och syftet med respektive diet.

Nu sätter vi igång!

Keto-dieten

Keto-dieten handlar inte bara om att gå ner i vikt, utan är också ett utmärkt sätt att bevara din allmänna hälsa. Den här dieten fokuserar på att få din kropp i ketos.

Ketos uppstår när vår kropp förbränner fett som bränsle i stället för kolhydrater. Med detta mål i åtanke är kostens huvudfunktion alltså att försätta din kropp i ketos och hålla den där.

5:2-dieten

5:2-dieten anses vara en kortsiktig fasta och ska genomföras två dagar i veckan. Poängen med denna diet är att gå ner i vikt, men det är tillåtet att äta som vanligt de dagar du inte fastar.

När du fastar vill begränsa kalorierna till 500 för kvinnor och 600 för män. Detta kan vara en väldigt tuff diet att följa eftersom många inte klarar av att äta så lite.

Bulk-diet

Bulk-dieter fokuserar på att äta mycket mat och samtidigt förbruka väldigt få kalorier. Detta kan vara bra för personer som vill få större muskler och bli starkare.

När du bulkar vill du dock inte överdriva, eftersom att för mycket massa för snabbt kan skada din kropp, vilket i sin tur gör det svårare att bygga muskler. Du bör åtminstone lägga till 250 till 400 kalorier till ditt dagliga intag av kalorier.

Vegetarisk kost

Vegetarisk kost är utmärkt för personer som vill leva längre och vara friskare.

Vegetarianer får majoriteten av sitt protein från ägg och nötter i stället för att äta kött som många andra människor gör. Den här kosten är riktigt bra för personer med högt blodtryck eller kolesterol.

Lämna en kommentar